«Vær kritisk til jøder i verden, når det gjelder den
innflytelsen de har, innen aviser og andre medier, i mange politiske organer og
ved kontakter og nettverk som der hvor beslutninger fattes»
Med disse ordene, som han etter en drøftelse stiller seg
bak, skriver Trond Ali Linstad seg inn i en mørk og dessverre lang historisk
tradisjon. Medaljen til Linstad skal jeg komme tilbake til.
«En sunn utvikling av vårt folks liv, på alle områder:
kulturelt, moralsk, politisk og økonomisk er bare mulig når den jødiske
innflytelse er trengt tilbake. Gjør vi ikke det, vil det være en rovdrift på
folkets sunnhet og rasekraft.» I samme åndedrett ble jødene beskyldt både for
proletarisering, sosial forslumming og uheldig innflytelse over handelshus,
banker, massemedier og politikk. Parallellen til Linstads formuleringer er
påfallende og skremmende.
De paranoide fantasier om underminering av samfunnet ved
jødisk innflytelse har ikke nazismen som opphav, men bl.a. en bestseller fra
1912. Wenn ich der Kaiser war –
Politische Wahrheiten und
Notwendigkeiten (Hvis jeg var keiseren -Politiske sannheter og
nødvendigheter) av Daniel Frymann. Bak dette pseudonym skjulte det seg en
advokat fra Mainz, Heinrich Class, f. 1868.
Etter eksamen involverte han seg i folkenasjonalistiske organisasjoner,
og endte som leder i den mest famøse av dem alle, Alldeutschen Verband (ADV) i
1897. Etter 1945 levde han respektert i DDR til sin død i 1953. Et sosialistisk
diktatur som ikke hadde noe behov for å ta et oppgjør med sin fortid, slik
Vest-Tyskland gjorde.
ADV spilte en rolle som kampforbund mot jødisk innflytelse
allerede i Keisertiden (før Weimarrepublikken) gjennom utbredelse av ideer og
skrifter, og påvirket de førende skikkelser i nazibevegelsen, herunder Hitler
selv, som relativt sent i sin politiske utvikling – hvis det kan kalles det –
tok opp antisemittismen i sitt program.
Forfatteren av Keiserboken kjente sin samtid og innflytelsen
massepåvirkning kunne gi gjennom systematisk mytebygging, og uten at noen i
særlig grad brød seg om å ta til motmæle. Class organiserte borgerinitiativer,
underskriftsaksjoner og lovforslag som skulle
peke hen mot senere lovgivning under nazistyret, for eksempel raselovgivning.
Under første verdenskrig ble Class medeier i det opplagssterke Deutschen Zeitung, og sammen med den kjente antisemitt Housten
Stewart Chamberlain i Bayreuth utga de tidsskriftet «Tysklands fornyelse».
Talende for tidsånden, kombinerte de sine kampanjer mot
jødedommen med et utpreget demokratihat. Keisertidens antisemitisme passet også
godt inn i nasjonalismen som ble utviklet som ledd i fiendskapet med Frankrike
og England. Men dette var arvefiender som befant seg i utlandet, som på sett og vis ble respektert.
Med jødene fikk man en fiende i sitt eget land man kunne skylde på, og som
skulle fremmedgjøres. Den store historien kjenner vi. Den lille historien om
Class før 1945 var at han ble belønnet med et riksdagsete for NSDAP. ADV ble
nedlagt, for det hadde nådd sine mål. Tankefrøene fra 30 år tidligere var blitt
offisiell politikk.
For tiden har vi til behandling i vår stortingskomite et
forslag fra Kr.F om hvordan vi kan motvirke jødehets som ser ut til å krype inn
på oss igjen. Det er et initiativ i samme ærende som da vi fra Høyre fremmet et
forslag om motvirkning av hets, men noe mer generelt.
Da jeg så at slottets rådgivere hadde fått øre for ideen om
å gi en fortjenestemedalje til en person som går i fotsporene til Heinrich
Class, takket jeg spontant ja til en invitasjon for å markere holocaustdagen i
synagogen her i Oslo 26. november. Jeg skulle ha vært der for lengst.
Jeg ser det som en plikt å motvirke den historieløshet som
med dette er kommet til syne. Og vi som ikke er en del av det jødiske samfunn,
har en plikt til ikke å la dem være alene om å markere holocaust. Uhyrlighetene
var ikke rettet bare mot en befolkningsgruppe, men mot oss alle. La oss sammen
sørge for at hatets frø ikke spirer igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar